۱۳۹۶ مرداد ۱۲, پنجشنبه

روح ‏القدس‏ کیست؟


روح‏ القدس‏ خود خداوند است. خدا روح است (یوحنا ۴: ۲۴). روح‏ القدس‏ یکی از سه شکل یا حالت وجودیت خداوند است. خدای پدر، پسر (عیسی) و روح ‏القدس‏: او یک خدای واحد در سه شخصیت است.
روح ‏القدس‏ در درون ایمانداران زندگی می‏کند (یوحنا ۱۴: ۱۷؛ اول قرنتیان ۳: ۱۶؛ ۶: ۱۹؛ افسسیان ۲: ۲۲). روح ‏القدس‏ تعلیم دهنده ایمانداران است (یوحنا ۱۴: ۲۶). او به مسیح شهادت می‏دهد (یوحنا ۱۵: ۲۶). روح ‏القدس‏ الهام بخش و هدایت کننده نویسندگان کتاب مقدّس‏ بوده است (اعمال ۱: ۱۶؛ دوم پطرس ۱: ۲۱). داشتن روح ‏القدس‏ در اصل مثل داشتن مسیح است، در واقع وقتی ما مسیح را می‏پذیریم روح‏القدس‏ را دریافت می‏کنیم (رومیان ۸: ۹-۲۱). از آنجاییکه عیسی و خداوند یکی هستند (یوحنا ۱۰: ۳۰)، روح ‏القدس‏ روح مسیح نیز هست.
روح ‏القدس‏ به ایمانداران قدرت زیادی می‏بخشد (اعمال ۱: ۸؛ ۲: ۱-۴). روح‏القدس‏ عطایای خاصی برای خدمت ارائه می‏دهد (اول قرنتیان ۱۲: ۷-۱۱). اما مهمتر از همه اینکه روح‏القدس‏ به ما کمک می‏کند تا مقدّس‏ زندگی کنیم و در ما نُه ثمر از ثمرات روح را پدید می‏آورد (غلاطیان ۵: ۲۲-۲۳). ما بدون کمک روح‏القدس‏ حتی برای یک دقیقه هم نمی‏توانیم زندگی مسیحی داشته باشیم.
روح‏القدس‏ پس از رستاخیز مسیح از مردگان، شروع به سکونت دائمی در درون ایمانداران نمود. گرچه روح‏القدس‏ در دوران عهد قدیم نیز فعال بود و افراد معینی را برای خدمات گوناگون و متنوع تجهیز می‏کرد (خروج ۳۱: ۲-۳؛ اعداد ۱۱: ۱۶-۱۷؛ داوران ۳: ۹-۱۰؛ ۶: ۳۴؛ ۱۱: ۲۹؛ اول سموئیل ۱۶: ۱۳)؛ اما آنطور که در مورد مسیحیان صادق است، در کل سکونت روح‏القدس‏ در عهد قدیم به شکلی دائمی نبود، و فقط شامل حال تعداد اندکی از خادمین خاص خداوند بود.

هیچ نظری موجود نیست:

آخرین وضعیت پرونده قضایی سه تن از مسیحیان ایران

  آنچه پرونده مسیحیان را متمایمز می‌کند علاوه بر دریافت وثیقه سنگین برای آنها صدور احکام سنگین بر اساس اتهامات ساختگی امنیتی است و فشارهایی ...