۱۴۰۰ دی ۷, سه‌شنبه

آیا مرخصی مشروط قوه‌قضائیه شامل «نوکیشان مسیحی» زندانی هم می‌شود؟

 

در بخشنامه قوه قضاییه قید شده مرخصی ۱۰ روزه به مناسبت سال نو میلادی به آن‌دسته از محکومان مسیحی داده می‌شود که متهم به «جرایم جاسوسی»، «اقدام علیه امنیت ملی با بیش از پنج سال محکومیت» و «جرایم باندی و سازمان یافته» نباشند.

«محبت نیوز»- غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی یکشنبه پنجم دی‌ماه (۲۶ دسامبر) در بخشنامه‌ای به واحدهای قضایی و دادستان‌های سراسر ایران دستور داد به مناسبت کریسمس و سال نو میلادی، گروهی از زندانیان مسیحی را به یک مرخصی ۱۰ روزه بفرستند.
در این بخشنامه قید شده مرخصی به آن‌دسته از محکومان مسیحی داده می‌شود که «واجد شرایط قانونی مرخصی» باشند و شامل حال زندانیانی نمی‌شود که به اتهام «جرایم جاسوسی»، «اقدام علیه امنیت ملی با بیش از پنج سال محکومیت»، «جرایم باندی و سازمان یافته»، «اخلال در نظام اقتصادی، سرقت مسلحانه، آدم‌ربایی و محکومان به قصاص و اعدام به تحمل زندان محکوم شده‌اند.
این خبر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی داشت و به ظاهر اینطور برداشت می‌شد نوکیشان مسیحی که با اتهامات امنیتی زندانی هستند مشمول این مرخصی ۱۰ روزه می‌شوند، اما شروطی که در بخشنامه قوه قضاییه به آنها تأکید شده مشخص می‌کند که به احتمال زیاد نه تنها شامل نوکیشان مسیحی بازداشتی نخواهد شد بلکه مشخص نیست کدام دسته از زندانیان مسیحی مشمول مرخصی می‌شوند.
در سال‌های اخیر اغلب نوکیشان مسیحی با اتهامات امنیتی از جمله «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ مسیحیت یا تشکیل کلیساهای خانگی»، «ترویج مسیحیت صهیونیستی» یا «جاسوسی» و «توهین به مقدسات» روبرو و محکومیت‌های سنگین برایشان صادر شده است.

سابقه نشان می‌دهد صدور احکام‌ طولانی زندان برای نوکیشان مسیحی آنهم بدون مرخصی از اهرم‌های فشار بر مسیحیان و خانواده‌های آنهاست. ابراهیم فیروزی از نوکیشان مسیحی بیشتر از ۵ سال در زندان بود و در این مدت نه تنها برای آخرین ملاقات با مادر پیرش که از بیماری رنج می‌برد به او مرخصی ندادند و با مرخصی او برای حضور در مراسم تدفین مادرش نیز موافقت نکردند و حتا پس از پایان مدت محکومیتش به شهرستانی بد آب و هوا در استان سیستان و بلوچستان تبعید شد.
پس از شیوع کرونا در ایران مقامات قضایی جمهوری اسلامی صدها زندانی را به مرخصی فرستادند تا از آمار ابتلای زندانی‌ها جلوگیری کنند اما در آن مقطع نیز با مرخصی بسیاری از نوکیشان مسیحی موافقت نشد.
در سال‌های اخیر تنها «سِوادا آغاسر» شهروند ارمنی تبار که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی زندانی بود، اواسط اردیبهشت سال ۱۳۹۷ با مرخصی اش موافقت شد.

بنظر می رسد اعلام خبر اعطای مرخصی مشروط زندانی مسیحی بیشتر یک تبلیغ حکومتی برای نمایش «رأفت اسلامی» برای مسیحیان هست.

پیش از این حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی و سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه چهارم دی‌ماه در پیام‌هایی جداگانه کریسمس را به مسیحیان سراسر جهان و «به‌ویژه هم‌میهنان مسیحی» تبریک گفتند. دادن پیام شادباش به مسیحیان و همزمان سرکوب مسیحیان در ایران از ویژگی‌های جمهوری اسلامی است!

هیچ نظری موجود نیست:

آخرین وضعیت پرونده قضایی سه تن از مسیحیان ایران

  آنچه پرونده مسیحیان را متمایمز می‌کند علاوه بر دریافت وثیقه سنگین برای آنها صدور احکام سنگین بر اساس اتهامات ساختگی امنیتی است و فشارهایی ...