۱۴۰۰ دی ۱۹, یکشنبه

آخرین وضعیت پرونده قضایی سه تن از مسیحیان ایران

 

آنچه پرونده مسیحیان را متمایمز می‌کند علاوه بر دریافت وثیقه سنگین برای آنها صدور احکام سنگین بر اساس اتهامات ساختگی امنیتی است و فشارهایی که حتا پس از آزادی موقت از زندان به آنان تحمیل می‌شود.

«محبت نیوز»- وکیل مدافع سه شهروند مسیحی به نام‌های «ژوزف شهبازیان» عضو پیشین کلیسای جماعت ربانی تهران، «سمیه (سونیا) صادق» و «مینا خواجوی قمی» می‌گوید؛ ” با وجود مراجعات مکرر و دستورات بازپرس شعبه سه دادسرای امنیت اوین، ضابطین پرونده با خودداری از اجرای دستور پازپرس پرونده از تحویل وسایل شخصی و حتا وسایل خانواده موکلان وی مثل گوشی تلفن، لپ‌تاپ و سایر اقلام استنکاف می‌کنند.”
ایمان سلیمانی وکیل مدافع پرونده شماری از نوکیشان مسیحی به «محبت نیوز» گفته ؛ “پاسپورت ژوزف شهبازیان توسط ضابطین اجرایی نیز توقیف شده است”.

بر اساس این گزارش با وجود اینکه وکیل آنها با استناد به دستور قاضی روز سه‌شنبه چهارم ژانویه (۱۴ دی‌ماه) به شعبه سه بازپرسی مراجعه کرده اما همچنان ضابطین از تحویل وسایل آنها خودداری کرده و حتا تماس تلفنی مدیر دفتر شعبه باضابطین بی‌نتیجه بوده است. به گفته این وکیل «فقط وعده می‌دهند وعمل نمی‌کنند!»
سلیمانی وکیل مدافع این متهمان در تشریح آخرین وضعیت پرونده آنها گفت است؛ ” هم اکنون همه موکلان وی با قید وثیقه‌های سنگین به طور موقت آزاد هستند. مبلغ وثیقه خانم خواجوی قمی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، مبلغ وثیقه ژوزف شهبازیان دو میلیارد تومان و مبلغ وثیقه خانم صادق ۵۰۰ میلیون تومان است .
وی افزود «این افراد منتظر جلسه جدید در دادسرا هستند و هنوز آخرین دفاع از آنها اخذ نشده است.»
براساس گفته‌های وکیل‌شان تاکنون این افراد در دو جلسه تفهیم شدند. آنها با اتهاماتی از جمله «تبلیغ علیه نظام و تبلیغ مسیحیت صهیونیستی» و «جذب مسلمانان به مسیحیت» و «برگزاری کلیسای خانگی و جلسات رقص مختلط» و «ارتباط با خارج کشور» روبرو شدند.

خودداری از تحویل وسایل مسیحیان بازداشتی حتا با وجود حکم قاضی در مورد نوکیشان مسیحی شهرستان دزفول نیز تکرار شده بود که به نظر می‌رسد به رویه‌ای غیرقانونی در ساختار امنیتی- قضایی جمهوری اسلامی تبدیل شده و به نوعی ابزار باج‌گیری و فشار علیه نوکیشان مسیحی است.

آنچه پرونده مسیحیان را متمایمز می‌کند علاوه بر دریافت وثیقه سنگین برای آنها صدور احکام سنگین بر اساس اتهامات ساختگی امنیتی است و فشارهایی که حتا پس از آزادی موقت از زندان به آنان تحمیل می‌شود.
اواسط تابستان سال ۱۳۹۹ موجی از دستگیری مسیحیان به راه افتاد که بین ۳۵ تا ۵۰ شهروند مسیحی در سه شهر، تهران، کرج و ملایر بازداشت یا احضار و بازجویی شدند.
ژوزف شهبازیان شهروند ۵۷ ساله ارمنی تبار مرداد ۱۳۹۹ با قرار وثیقه‌ دو میلیارد تومانی به طور موقت آزاد شد. وی دهم تیرماه سال ۹۹ به همراه شماری از نوکیشان مسیحی در یک مراسم عبادتی در منطقه یافت آباد تهران بازداشت شد. مینا خواجوی قمی و سمیه (سونیا) صادق نیز در بین بازداشتی‌ها بودند.
«تبلیغ علیه نظام و دایر کردن کلیسای خانگی صهیونیستی» و «برهم زدن امنیت ملی» و «اداره کردن شبکه صهیونیستی تبشیری» اتهاماتی است که دست قاضی را برای صدور احکامی که واقعیت عینی ندارد باز می‌گذارد.

هیچ نظری موجود نیست:

آخرین وضعیت پرونده قضایی سه تن از مسیحیان ایران

  آنچه پرونده مسیحیان را متمایمز می‌کند علاوه بر دریافت وثیقه سنگین برای آنها صدور احکام سنگین بر اساس اتهامات ساختگی امنیتی است و فشارهایی ...